به ازای مشاهده هر صفحه از وب سایت خانه کیفیت ایرانیان، مبلغ 1,000 تومان کیف پول شما شارژ خواهد شد و می توانید اقدام به خرید محصولات خانه کیفیت نمایید.

برای استفاده از این قابلیت، ابتدا لاگین کنید. ورود / عضویت

فن بیان مدیران

اگر شما هم یک مدیر باشید و یا حتی در آینده بخواهید مدیر شوید باید بدانید یکی از اصلی ترین و مهم ترین مهارت نرم برای مدیران نحوه صحبت کردن و گفتار آنهاست. احتمالا برخی از افرادی که این مقاله را میخوانند خودشان در شرکتی مشغول به کار هستند و مدیرانی دارند، میتوانید با بررسی نحوه صحبت کردن مدیرانتان به این موضوع پی ببرید که علم سخنوری و فن بیان مدیران شما در چه حدی است.

این مهارت نرم به حدی برای مدیران مهم است که بقول معروف اگر آب دستشان است باید بگذارند زمین و به این موضوع بپردازند زیرا بیشتر ناراحتی و دلخوری کارمند از مدیر بخاطر این است که این دو نمیتوانند با هم صحبتی مناسب و کارآمد داشته باشند، البته ما خرده ای به کارمند نمیگیریم گرچه او باید برای یادگیری خود تلاش کند اما نحوه صحبت کردن یک مدیر جایگاه و شخصیت او را نشان میدهد.

تا مرد سخن نگفته باشد                            عیب و هنرش نهفته باشد

چرا مدیر باید فن بیان حرفه ای داشته باشد

شاید چندسالی بیشتر نیست که فضای مدیریت کشور به سمت مهارت های نرم کشیده شده مانند فن بیان، هوش هیجانی، تفکر جانبی و مواردی از این دست که بسیار هم عالی است زیرا مدیران و کارآفرینان هر کشورهای سرمایه های آن کشور هستند و باید بعنوان یک نماینده شایسته در جامعه حاضر شوند.

اما آیا یک مدیر فن بیان نداشته باشد نمیتواند کار خود را به خوبی انجام دهد؟

باید بگویم نه به خوبی مدیری که بلد است چگونه سخن بگوید.

شاید برای بسیاری از شما پیش آمده باشد که حرفی را به یک فرد به دو صورت گفته باشید و فقط در یک مدل او کاری که شما از او خواسته اید را انجام داده، مثال معروف بشین و بتمرگ که هردو به یک موضوع اشاره دارند اما بصورتی متفاوت بیان میشوند و این باعث میشود که یکی کارساز باشد و دیگری مردم  را از ما برنجاند.

شما بدون فن بیان هم میتوانید کار خود را جلو ببرید و مدیریت کنید و حتی پیشرفت کنید اما به احتمال زیاد کارمندان شما  از شما راضی نخواهند بود زیرا وقتی آنها نتوانند حرف خود را به شما بزنند و به سادگی با شما ارتباط برقرار کنند احتمالا راه  ایده های جدید را بر خود میبندید.

ترس کارمندان از مدیران

این یک ترس شایع بین بسیاری از کارمندان است و فقط مختص ایران نیست در همه جای دنیا وجود دارد.

بر اساس گزارش US TODAY بیش از ۷۵ درصد کارمندان عامل اصلی استرس در محل کار را مدیر خود اعلام کردند.

این بسیار عجیب است زیرا در دنیایی که همه تاکید بر این دارند که رابطه مدیران و کارمندان به گونه ای باشد که بتوانند ایده های خود را به مدیرانشان عرضه کنند و مدیران افرادی باشند که روابط بین کارمندان را تلطیف کنند خودشان تبدیل میشوند به کسانیکه که باعث استرس میشوند و جلو ایده های جدید را میگیرند.

معمولا در این مدل مدیریت ها که کارمند و مدیر نمیتوانند مشکلات خود را بیان کنند و به یک راه حل برسند اخراج و استعفا و عوض شدن گاه و بیگاه کارمندان بسیار زیاد است و این اصلا به نفع کسب و کار شما نیست زیرا زمان آموزش هر کارمند و همچنین مواردی که یاد گرفته مانند یک سرمایه گذاری است که شما انجام دادید و این سرمایه گذاری ناگهان از بین میرود.

فکر میکنم کم کم با هم به اتفاق نظری برسیم برای اینکه این مهارت نرم بسیار مهم است و برای مدیران اصطلاحا از نان شب هم واجب تر است.

بازدیدکنندگان این مقاله، محصول زیر را تهیه کرده اند:

فن بیان و سخنوری برای مدیران

مشاهده

یک خاطره

همین دو روز پیش یکی از مدیرانی که به اون مشاوره میدادم با من تماس گرفت و گفت که او به مشکلی برخورده زیرا با تبلیغاتی که انجام دادیم و مشتری هایی که به او سمت او آمده اند او نمیتواند جوابگوی آنها باشد.

خانمی بود صاحب یک مزون و مدیریت مزون را خودش در دست داشت.

افرادی برای او کار میکردند و لباس میدوختند اما به مرور زمان آنها آنها با رفتار بسیار نرم این خانم به نوعی سواستفاده میکردند البته این خانم به اصطلاح خودمانی از آن ور بوم افتاده بود زیرا باعث استرس کارمندان نمیشد بلکه باعث شده بود آنها کار را انقدر ساده بگیرند که فکر کنند هیچ مشکلی ندارد اگر سفارش یک مشتری آماده نشود و یا هر وقت که حوصله داشتند کار را انجام دهند و این خانم قدرت صحبت کردن قاطع را نداشت و نمیتوانست به آنها چیزی بگوید و در نتیجه بیشتر استرس را خودش تحمل میکرد.

سفارش من به ایشان این بود که روی مهارت فن بیان خود کار کند و بتوانند اعتماد بنفس خود را بالا ببرند و در برخی موارد بصورت قاطع با کارمندانشان برخورد کنند و حتی شاید نیاز باشد چند نفری اخراج شوند تا به اصطلاح حساب کار دست بقیه بیاید.

به او توصیه کردم حتما در اولین فرصت در یک کلاس فن بیان و سخنوری شرکت کند تا بتواند حرف خود را بصورت کامل بزند و از حرف زدن نترسد.

شاید تصور بیشتر ما از مدیران این است که آنها خیلی سخت گیر هستند و زور میگویند بلکه  برعکس من مدیرانی را دیده ام که آنها بلد نبودند با کارمندانشان درست صحبت کنند انگار نه اعتماد بنفسش را داشتند و نه بلد بودن که صحبت کنند.

البته اعتماد بنفس رابطه مستقیمی با مهارت ها دارد شما هرچقدر مهارت صحبت کردنتان خوب باشد اعتماد بنفستان به مرور زمان بهتر میشود.

این خانم قصه ما بالاخره به توصیه های من گوش کرد و روی مهارت فن بیان خود  در حال کار کردن است شاید در مقاله ای دیگر نتیجه این ماجرا را برایتان بازگو کنم.

اما با این مواردی که اشاره شد همه دانستیم که فن بیان هم برای مدیران سخت گیر و هم مدیران سهل گیر مناسب است تا هر دو بتوانند به یک توافق کلی با کارمندانشان برسند و از این طریق کارمندان مدت بیشتری در شرکت بمانند و همچنین از ایده های آنها استفاده کنند.

چند نکته برای فن بیان مدیران

چند نکته برای فن بیان مدیران
  1. یک مدیر باید از برداشت اشتباه جلوگیری کند
    • شاید زمانی شما به عنوان مدیر دستوری را به کارمندان خود بدهید و برخی از کارمندان برداشتی اشتباه از این دستور داشته باشند، این که برداشت آنها اشتباه بوده چیز عجیبی نیست شاید بد فهمیده باشند اما اینکه شما باز بعنوان یک مدیر به آنها تفهیم کنید که منظور شما چه بوده و آنها باید چه کاری انجام دهند یک موضوع مهم است. زیرا اگر با همان برداشت اشتباه جلو بروند چه بسا مشکلات بسیاری در سیستم شما بوجود بیاید.

  2. واضح و قاطع سخن بگویید
    • یکی از دلایلی که برداشت کارمندان از سخنان مدیر اشتباه میشود این است کهاحتمالا مدیر واضح توضیح نداده و اگر هم با توضیحات واضح شما کار را اشتباه انجام میدهند باید بصورت قاطع برخورد کنید، متاسفانه برخی مدیران برخورد قاطع را با توهین فحاشی اشتباه میگیرند.

  3. کاریزماتیک باشید
    • یک مدیر کاریزماتیک توهین نمیکند، فحش نمیدهد، عصبانی نمیشود و از اینکه حرف خودش را بزند نمیترسد پس شما هم سعی کنید بعنوان یک مدیر کاریزماتیک با برقرار کردن دیالوگ های دوطرفه مشکلاتتان را با کارمندان خود حل کنید.

  4. نحوه درست انتقاد کردن
    • انتقاد کردن را هر فردی بلد است اما نحوه درست آن را همه بلد نیستند شما بعنوان یک مدیر موظف هستید که از کارمندانتان درست انتقاد کنید.

      بطور مثال ابتدا کار را بررسی میکنید و جایی که درست است را میگویید که آفرین این قسمت را درست انجام داده اید و در این صورت توجه کارمند شما بیشتر جلب میشود و در قسمت دیگر که اشتباهی رخ داده میگویید اما این قسمت را خراب کردید و میگویید باید سریعتر برطرف کند.

      اگر سریع به قسمت خراب شده حمله کنید و او را زیر سوال ببرید احتمال اینکه کار را درست انجام دهد پایین می آید ولی با این تکنیک ساده که گفته شد خیلی راحت میپذیر و کار را درست میکند و حس نمیکند حتی از او انتقاد شده.

در مورد این مهارت نرم ما میتوانیم ساعت ها صحبت کنیم و مقالات و کتاب های زیادی در این باب وجود دارد که ما در وبسایت خانه کیفیت سعی میکنیم به مرور زمان مطالبی را منتشر کنیم تا برای مدیران عزیز مناسب باشد و بتوانند از آن استفاده کامل را ببرند.

لطفا نظرات خود را پایین این مقاله برای ما بنویسید.

بازدیدکنندگان این مقاله، محصول زیر را تهیه کرده اند:

فن بیان و سخنوری برای مدیران

مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دلیل باز پرداخت