به ازای مشاهده هر صفحه از وب سایت خانه کیفیت ایرانیان، مبلغ 1,000 تومان کیف پول شما شارژ خواهد شد و می توانید اقدام به خرید محصولات خانه کیفیت نمایید.

برای استفاده از این قابلیت، ابتدا لاگین کنید. ورود / عضویت

برنامه بازاریابی یا مارکتینگ پلن

برنامه بازاریابی یا مارکتینگ پلن چیست ؟

یکی از مشکلات عمده ای که بسیاری از کسب و کار ها بخصوص کسب و کار های نوپا با آن مواجه می شوند، نداشتن برنامه بازاریابی است.

یعنی این صاحبان این کسب و کار ها محصول خود را به خوبی شناخته، مشتریان خود را هم به خوبی میشناسند اما مشکل از  جایی شروع میشود که پس از مدتی، دیگر مشتری جدیدی برای کسب و کار خود پیدا نمیکنند و حتی پس از مدتی مشتریان سابق هم دیگر به آن ها مراجعه نمیکنند!

زمانی که فروش این کسب و کار ها به حالت ایستایی رسیده یا حتی روند نزولی خود را شروع میکنند، اغلب صاحبین کسب و کار ها پاسخ های اشتباهی نسبت به این مشکل میدهند. پاسخ هایی مانند حذف بودجه بازاریابی، نسبت دادن وضع فروش خود به وضعیت بازار و اقتصاد و…..

در صورتی که شاید ساده ترین علت آن نداشتن برنامه بازاریابی یا همان مارکتینگ پلن است!

مارکتینگ پلن چیست؟

مارکتینگ پلن نوعی نقشه و یا همان استراتژیست که قدم های بعدی را جهت افزایش فروش و رشد کسب کار ما به ما نشان میدهد. این نقشه برای ۲ هدف اصلی طراحی شده است:

  1.  جذب مشتریان بالقوه و تبدیل آن ها به مشتریان وفادار
  2. تشویق مشتریان سابق جهت خرید دوباره و یا افزایش میزان خرید آن ها

به طور خلاصه مارکتینگ پلن ۳ جز اساسی دارد:

  1.  جذب مشتریان
  2. پرورش و تشویق مشتریان و تبدیل به خرید
  3. ۳-  نگه داری از مشتریان سابق

جذب مشتریان:

شما برای جذب مشتریان ابتدا نیاز دارید تا آن ها را از وجود خودتان آگاه کنید. بسیاری از کسب و کار هایی با خدمات و محصولات عالی وجود داشتند که شکست خوردند و علت اصلی آن چیزی جز گمنامی نبود!

پس برای آگاه سازی مشتریان نسبت به وجود محصول و خدماتتان نیازمند به تولید پیام مناسب و رساندن آن به دست مشتری مد نظر میباشد.

۱- مشتری: اصلی ترین جز هر کسب و کاری که بدون آن هر کسب و کاری محکوم به فناست، اما تا زمانی که این مشتری از وجودتان آگاه نشود فایده ای ندارد. به همین دلیل اولین کار در مارکتینگ پلن تولید پیام مناسب برای رساندن به دست مخاطب مناسب است. اولین گام در تولید یک پیام مناسب این است که بدانیم برای چه کسی این پیام را تولید میکنیم. به طور قطع پیام طراحی شده برای یک کودک با بزرگسال تفاوت دارد. همانطور که پیام طراحی شده برای یک آقا نسبت به خانوم، یک استاد دانشگاه نسبت به یک کارگر ساده، یک دانشمند نسبت به یک موسیقیدان تفاوت دارد.

۲- پیام: برای اینکه پیام مناسبی طراحی کنید نیاز به این دارید که ابتدا هدف خود را از ایجاد پیام مطرح کنید. هدف پیام میتواند بسته به اینکه کسب و کار شما در چه مرحله ای قرار دارد متفاوت باشد. برای مثال در صورتی که کسبو کار شما جدید و نو باشد هدف اول آن جذب مخاطب و فروش است. برای کسب و کار های در حال رشد بیشتر بحث برند سازی مطرح شده و برای کسب و کار های جا افتاده و سابقه دار، یادآوری به مشتری مطرح میشود.

۳- رسانه: برای رسیدن پیام طراحی شده به مخاطب مورد نظرتان نیاز به یک کانال ارتباطی دارید. این کانال ارتباطی همان رسانه میباشد. برای مثال برای تبلیغ کفش ورزشی کدام رسانه مناسب است؟ شاید جواب شما رسانه های ورزشی باشد که مربوط به اخبار دنیای ورزش و یا مشابه آن است، در حالی که اکثر دنبال کننده های رسانه های ورزشی ، ورزشکار نیستند و شما باید در رسانه هایی که تکنیک ها ویا آموزش ورزش هستند را انتخاب کنید.

پرورش مشتری:

 بسیاری از صاحبین کسب و کار فکر میکنند پس از مرحله جذب، مرحله فروش قرار دارد و برای همین در تبلیغات خود دعوت به خرید قرار میدهند. درحالیکه مشتری جذب شده از طریق تبلیغات شما را نمیشناسد و به شما اعتماد ندارد. این درحالیست که جردن بلفورت، که لقب بزرگترین فروشنده دنیا را دارد، میگوید اعتماد بزرگترین راز فروش است. این که یک مشتری از شما خرید میکند یا نه فقط به علت داشتن و یا عدم داشتن اعتماد است.

 در پرورش مشتری شما سعی در جلب اعتماد مخاطب دارید که این جلب اعتماد از روش های مختلفی مثل نشان دادن رضایت مشتری های شما، نشان دادن مجوز ها و استاندارد های دریافتی، و نشان دادن نحوه تولید و یا انجام خدمت مورد نظر و…. میباشد.

نگه داری از مشتریان

یکی از مهم ترین اجزای بازاریابی نگه داری از مشتریان زیرا آن ها درآمد اصلی شما در کسب و کارتان میباشد. شما برای مشتریان جذب شده هزینه های زیادی را پرداخت میکنید، در حالیکه هزینه نگه داری از مشتریان سابق جهت خرید مجدد بسیار ارزان تر از جذب مشتری جدید میباشد. شما میتوانید با راه اندازی سیستم های مختلف نگه داری مشتری مانند CRM از مشتریان سابق خود که برای یک بار به شما اعتماد کردند و از شما خرید کردند، نگهداری کنید و آن ها را برای خرید مجدد ترغیب کنید.

این چرخه با تکرار شدن موجب رشد کسب و کار در هر گردش خود میشود. بسیاری از کسب و کار ها در صورت داشتن آگاهی از این چرخه شاید هرگز شکست نمیخوردند و تا امروز به کار خود ادامه میدادند.

برای دسترسی به محتوا ها و اطلاعات بیشتر پیج اینستاگرام خانه کیفیت را دنبال کنید.

2 دیدگاه برای “برنامه بازاریابی یا مارکتینگ پلن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دلیل باز پرداخت