به ازای مشاهده هر صفحه از وب سایت خانه کیفیت ایرانیان، مبلغ 1,000 تومان کیف پول شما شارژ خواهد شد و می توانید اقدام به خرید محصولات خانه کیفیت نمایید.

برای استفاده از این قابلیت، ابتدا لاگین کنید. ورود / عضویت

آموزش ارتباط موثر

برای آموزش ارتباط موثر ما باید از دوران کودکی شروع کنیم ولی اگر بصورت ایده ال نگاه نکنیم و واقعی ببینیم واقعا در مدرسه و خانواده و حتی در دانشگاه این نوع آموزش ها که یکی از مهمترین بخش های زندگی است را به ما آموزش نداده اند و بیشتر ما در اینترنت و کتاب ها و مقالات شنیده ایم که ارتباط موثر می تواند شما را به موفقیت برساند.

ارتباط موثر چیست؟

ارتباط موثر چیست

هنگامی که شما میخواهید با یک نفر رابطه برقرار کنید و حتی یک فروشنده باشید در مغازه که بخواهید مردم اجناس شما را بیشتر بخرند نیاز به این دارید که با طرف مقابل رابطه ای برقرار کنید و این رابطه پایدار باشد، یعنی رابطه ای که تاثیر گذار باشد و هردو طرف از همدیگر تاثیر  مثبت بگیرید.

ارتباط موثر یعنی تلاش کنید تا صحبت ها و مطالبتان توسط افراد بهتر درک شود. یعنی وقتی شما بتوانید با افراد متفاوت با میزان درک و سواد متفاوت مطلب خود را به گونه ای بیان کنید که طرف مقابل، منظور شما را بطور کامل دریافت کند این را ارتباط موثر میگویند.

مثلا فکر کنید با یک فرد کم سن و سال تر از خودتان میخواهید در مورد مطالبی که در دانشگاه خوانده اید صحبت کنید. فرض کنید فرد مقابل کلاس هفتم باشد و درکی از درس های دانشگاه شما نداشته باشد و شما بخواهید مطالب خودتان را بطور ساده به او بگویید.

در این صورت شما باید انقدر ساده صحبت کنید که آن بچه کلاس هفتمی مطلب شما را بفهمد و اگر نتواند صحبت های شما را درک کند و بگوید: من اصلا متوجه نشدم دانشگاه چگونه است! یعنی شما نتوانستید ارتباطی برقرار کنید که موثر باشد.

آموزش ارتباط موثر را از دوران بچگی برای فرزندانتان شروع کنید زیرا این آموزش میتواند در آینده او بسیار تاثیر گذار باشد.

آیا آموزش ارتباط موثر تاثیر گذار است؟

تاثیر گذاری آموزش ارتباط موثر

شاید خیلی ها فکر کنند برخی افراد بصورت ژنتیکی میتوانند ارتباط خوبی برقرار کنند و به سادگی حرف های خود را بزنند و انگار بین همه محبوب تر هم هستند. البته ما نمیخواهیم منکر این موضوع شویم که برخی افراد ممکن است از بچگی این نوع ارتباط را از طریق والدین خود یاد گرفته اند و همانطور که بیشتر مردم میگویند ژن خاصی دارند.

باید همنیجا اعلام کنم که ارتباط موثر یک مهارت آموختنی است و هر مهارت آموختنی نیاز به آموزش دارد. پس آموزش ارتباط موثر یک توصیه مهم برای قرن بیست و یک است.

مطمئنا همه بچه ها از والدین خود تاثیر میپذیرند و بچه ای که در خانواده ای بزرگ شده باشد که در آن ارتباط موثر بین والدین و افراد دیگر در جریان باشد بصورت ناخودآگاه او هم یاد میگیرد و این دلیل همان ژن خاص اوست.

اما اگر واقع گرایانه نگاه کنیم بسیاری از ما ساده ترین مبانی ارتباطات را بلد نیستیم و همیشه مشکل مان این است که طرف مقابل ما را درک نمیکند و جالب است که همه ما این فکر را میکنیم.

حتی آن افرادی که بصورت  ناخودآگاه و بقول معروف از طریق ژنی ارتباط موثر را یاد گرفته اند هم باز نیاز به آموزش این مهارت دارند زیرا علم روانشناسی ارتباطات هر ساله پیشرفت ها و دستاوردهای زیادی دارد و ما باید مجهز به علم روز در این حوزه باشیم.

ارتباط موثر چه فایده هایی دارد

بر هیچ کسی پوشیده نیست که اگر بتواند ارتباط صحیح برقرار کند میتواند در هر زمینه پیشرفت داشته باشد.

مثلا در نظر بگیرید فروشنده ای که ارتباطات بسیار خوب و قویی دارد مطمئنا این فروشنده میتواند مشتریان بیشتری را به فروشگاه خود جذب کند و همچنین به دلیل بلد بودن ارتباط موثر این رابطه پایدار است و آن مشتری همیشه به او مراجعه میکند.

فواید آموزش ارتباط موثر

  • رابطه خوب با مشتریان
  • رابطه خوب با همسر و فرزند
  • عصبانی نشدن هنگام بحث
  • تبدیل شدن به یک الگو در زمینه ارتباطات
  • به شخصیتی دوست داشتنی تبدیل میشوید
  • میتوانید آدم ها را درک کنید
  • صحبت و همنشینی با شما برای افراد بسیار جذاب  دلپذیر است

و از این دست موارد….

که مطمئنا برای هر فردی در این دوران بسیار ضروری است.

موارد درگیر در ارتباطات

اجزای درگیر در ارتباطات موثر

در یک ارتباط ما چه مواردی را داریم؟

فرستنده پیام

وقتی شما میخواهید ارتباطی با کسی برقرار کنید شما بعنوان فرد فرستند پیام یکی از اجزای این رابطه هستید

پیام

شما از طریق پیام میخواهید مطلب مورد نظر خود را به طرف مقابل تان بگویید و اینکه این پیام چگونه طراحی شده باشد بسیار مهم است.

وسیله انتقال پیام

ممکن است شما این پیام را از طریق تلفن یا نامه و یا از طریق نرم افزارهایی مثل واتساپ و اینستاگرام بخواهید انتقال دهید.

گیرنده پیام

فرد مقابل که شما قرار است با او ارتباط برقرار کنید گیرنده پیام شماست.

این موراد اجزای تشکیل دهنده یک ارتباط هستند که شما باید به آن در هنگام برقراری ارتباط موثر توجه کنید.

هدر شما این است که پیام تان را چگونه و از چه طریقی و با چه لحنی به گیرنده پیام برسانید که او با شما به درک متقابل برسد.

 چند راهکار برای داشتن ارتباطی موثر و بهتر

شنونده خوبی باشید

افرادی که ارتباط موثر و خوبی با دیگران برقرار میکنند شنونده خوبی هستند و مطالب دیگران را خوب گوش میدهند تا بتوانند از این طریق به طرف مقابل بگویند که برای او اهمیت بسیاری قایل است.

منتظر نباشید که نوبت تان برسد

یکی از آفت های اصلی ارتباط این است که بسیاری از افراد منتظر هستند که حرف طرف مقابل تمام شود تا خودشان شروع کنند به صحبت کردن و این کار بسیار اشتباه است و اگر شما حرف های طرف مقابل را درست گوش ندهید نمتوانید پاسخ درستی به او بدهید و از این طریق هر دو به مشکل برمیخورید.

سرتان را از موبایل بیرون بکشید

دنیای تکنولوژی با همه خوبی هایی که دارد به ارتباطات ما آدم ها گند زده. شما هر جایی که میروید دو نفر با هم در حال صحبت کردن هستند میبینید که همزمان سرشان با گوشی گرم است و نیم نگاهی هم به گوشی خود دارند که مبادا یک پیام در اینستاگرام یا واتساپ ظاهر شود و ما آن پیام را نبینیم.

بسیار عجیب است و اگر میخواهید ارتباطی موثر برقرار کنید حواستان باشد که نگاه کردن به موبایل در ارتباط حضوری دو طرفه و جلسات ممنوع است.

هر گاه موبایل تان زنگ خورد یا پیام مهمی داشتید اجازه ای از طرف مقابل درحد یک دقیقه بگیرید و دلیل را توضیح دهید که مثلا این پیام از سمت رییس شرکت مان است و باید جواب دهم و بعد سریع به موضوع بحث برگردید.

ناگهان تلفن جواب دادن وسط یک ارتباط دو نفره یا وسط یک جلسه ارتباط شما را کاملا ناموثر میکند.

واضح صحبت کردن

یکی از دلایلی که بسیاری از افراد نمیتوانند حرف های ما را خوب بفهمند و درک کنند این است که ما واضح صحبت نمیکنیم و هنگام صحبت کردن هر دو لب ما بهم چسبیده است و کلمات بصورت کامل ادا نمیشود و طرف مقابل ما هم نمیتواند منظور کامل ما را درک کند.

حتما در ارتباطات خود واضح و رسا صحبت کنید.

به زبان بدن خود توجه کنید

مطمئنا هیچ کسی دوست ندارد با فردی صحبت کند که هر بار حواسش به جایی پرت میشود و با دست خود بازی میکند و به اطراف نگاه میکند.

این کار در یک رابطه به نوعی بی اهمیت بودن را میرساند و نمیتواند ارتباط موثری ایجاد کند.

سعی کنید حواستان به طرف مقابل باشد و اطراف را نگاه نکنید و جنب و جوش اضافه نداشته باشید.

و تکنیک های بسیار زیادی وجود دارد که شما میتوانید با فرا گرفتن این تکنیک ها ارتباطات بهتر و موثرتری ایجاد کنید.

برای آموزش ارتباط موثر هر زمان که شروع کنید دیر است زیرا این مهارت را ما برای درک شدن و درک کردن باید هرچه زودتر یاد بگیریم.

فعلا برای شروع این تکنیک ها را تمرین کنید و اگر میخواهید ارتباط موثر را بصورت حرفه ای یاد بگیرید ما محصول تکنیک های ارتباط موثر را به شما پیشنهاد میکنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دلیل باز پرداخت