به ازای مشاهده هر صفحه از وب سایت خانه کیفیت ایرانیان، مبلغ 1,000 تومان کیف پول شما شارژ خواهد شد و می توانید اقدام به خرید محصولات خانه کیفیت نمایید.

برای استفاده از این قابلیت، ابتدا لاگین کنید. ورود / عضویت

نکاتی برای سرمایه گذاری موفق

مطمئنا سرمایه گذاری موفق مثل هر کار و بیزنس متفاوتی نیاز به آموزش دارد و اینکه بدانید چه نکاتی را رعایت کنید. نکاتی که برای یک سرمایه گذاری موفق باید رعایت کنید را در این مقاله به شرح زیر برای شما توضیح خواهم داد.

یک سرمایه گذار موفق هدف دارد

سرمایه گذار

هدفمند باشید جمله ای که بسیاری از ما در طول روز و در برنامه های متفاوت می شنویم و این به ما هر روزه تاکید می کند که هدف مند بودن یکی از مهمترین نکته های زندگی است و طی تحقیقاتی در دنیا مشخص شده که افراد هدفمند بیشتر از افراد بی هدف به موفقیت می رسند.

از سرمایه گذاری خود چه هدفی دارید؟ سرمایه گذاری در هر زمینه ای که باشد، چه به  بورس و سهام  علاقه داشته باشید یا سرمایه گذاری بر روی استارتاپ ها شما باید بدانید هدف تان از این سرمایه گذار ی ها چیست.

نگاه بلند مدت

شاید شما در نگاه اول بگویید خب هدف همه ما از سرمایه گذاری پولدار شدن و پول درآوردن است. بله من هم می پذیرم اما سرمایه گذار حرفه ای و موفق مطمئنا اهداف خود را شفاف تر می نویسد و نگاه بلند مدت به این مقوله دارد.

اگر می خواهید در سرمایه گذاری حرفه ای شوید باید دید و نگاه بلند مدت داشته باشید شاید هر فردی در کوتاه مدت با یک سرمایه گذاری به صورت اتفاقی بتواند به سود خوبی دست پیدا کند اما سرمایه گذار حرفه ای شدن نیاز به زمان و شکست و پیروزی های بسیار دارد و همچنین یادگیری از هر شکست و پیروزی، پس برای تبدیل شدن به سرمایه گذار حرفه ای نگاه خود را در برنامه ریزی و اهداف تان به بازه بلند مدت تغییر دهید.

ریسک میوه هر سرمایه گذاری

برای هر سرمایه گذاری که شما انجام میدهید ریسک هایی وجود دارد.

اما بیاید ریسک را تعرف کنیم.

ریسک چیست؟

برخلاف آن چیزی که بسیاری از افراد فکر می کنند ریسک بی گدار به آب زدن نیست که شما بخواهید ناگهان سرمایه خود را وارد بازاری کنید که آن را نمی شناسید. وارن بافت جمله ای دارد که میگوید: روی چیزی که از آن سر در نمی آورید سرمایه گذاری نکنید.

اگر بخواهیم تعریف خوبی از ریسک ارائه دهیم باید به این نکته اشاره کنیم که ریسک یعنی سنجیدن تمام جوانب مربوط به سرمایه گذاری و دیدن نقاط قوت و ضعف و بعد از آن مشخص کردن سود مورد انتظار در صورت پیشرفت کار و سرمایه گذاری و سپس دست به کار شدن و همچنین پذیرفتن این موضوع که شاید سرمایه گذاری ما دچار مشکل هم بشود و شاید ریسک ها و عدم قطعیت هایی وجود داشته باشند که ما ندیده باشیم.

پس حالا که تعریف ریسک را برای خود مشخص کردیم باید بدانیم که ریسک جز جدانشدنی یک سرمایه گذاری موفق است و شما بعنوان سرمایه گذار نباید از ریسک فرار کنید بلکه باید از آن استقبال کنید.

مطالعه کنید

برنامه ریزی

شما بعنوان فردی که قرار است به یک سرمایه گذار حرفه ای تبدیل شود باید در زمینه تخصصی خودتان اطلاعات کسب کنید.

بیل گیتس جمله جالبی دارد:

برای اولین بار است که در تاریخ دنیا، ثروتمند ترین مرد دنیا نه تاج و تخت دارد و نه ارتش و اسلحه بلکه او فقط دانش دارد.

این جمله بیل گیتس اهمیت مطالعه و دانش را برای ما مشخص میکند.

جالب است بدانید برخلاف چیزی که بسیار از افراد فکر میکنند بیل گیتس سهام زیادی در مایکروسافت ندارد یعنی سهام خود را به مرور زمان فروخته و خود را وقف بنیاد خیریه خود کرده است و سهام بسیار ناچیزی در مایکروسافت دارد اما بیشتر ثروت خود را از سرمایه گذاری در بازار سهام به دست می آورد.

برای اینکه به یک سرمایه گذار حرفه ای تبدیل شود شما باید مطالعات و دانش خود را از بازار بالا ببرید و یادتان باشد که قرار نیست اخبار ذهن شما را جهت دهی کند بلکه شما باید بعنوان فردی صاحب فکر و صاحب دانش از اخبار مطالبی که نیاز دارید برای سرمایه گذاری بهتر را برداشت کنید.

از شکست نمی ترسند

هر فرد موفقی را شما مثال بزنید وقتی به زندگی او وارد شوید می بینید که شکست های بسیاری در کارنامه زندگی خود دارد ولی آیا این شکست ها باعث شده او دست روی دست بگذارد و کاری انجام ندهد؟

برای تبدیل شدن به یک سرمایه گذار موفق هم ما نیاز داریم که از شکست نترسیم و از شکست ها درس بگیریم.

این جمله را اشتباه برداشت نکنید…

از شکست نترسید به این معنی نیست که به استقبال شکست بروید یا برنامه ریزی کنید برای شکست خوردن بلکه منظور این جمله این است که در طول زمانی که شما قرار است حرفه ای شوید مطمئنا شکست هایی وجود دارد و شما باید از این شکست ها درس بگیرید.

صبر داشتن

ضرب المثل معروفی است که می گوید: گر صبر کنی زغوره حلوا سازی

دقیقا این ضرب المثل در باب سرمایه گذاری مصداق دارد وقتی شما مثلا سهامی را میخرید و ناگهان سهام افت می کند نباید دچار هیجان بازار شوید و سریع سهام خود را بفروشید بلکه بعضی مواقع با صبر کردن می توانید به سودهای بسیار بیشتری برسید.

سرمایه بیت کوین

در همین اوایل سال ۹۹ ناگهان قیمت بیتکوین به کمترین میزان طی یک سال اخیر رسید و به ۳ هزار دلار نزدیک شد و من بعنوان یک سرمایه گذار بیتکوین که در قیمت ۸ هزار خرید کرده بودم و در بازه ای حتی سود خوب گرفتم از این بازار بخاطر بالا رفتن ناگهان طی یک شب کلی از سرمایه من کم شد و ضرر زیادی را متحمل شدم.

اما میدانستم که این قیمت بالا میرود و به این صورت نمیماند، بسیاری از افراد شروع کردند به فروختن بیت کوین های خود اما من نزدیک به دو ماه صبر کردم و قیمت بیتکوین دوباره به ۹ هزار دلار رسید.

در این بخش های سرمایه گذاری اتفاق های ناگهانی ممکن است سرمایه شما را در یک شب نصف کند اما شما با دانش و اطلاعاتی که از بازار دارید می دانید که این قیمت آیا دوباره بالا می رود یا نه به همان صورت می ماند و شاید هم سقوط بیشتری کند و طبق همان دانش خود باید تصمیم بگیرید که میخواهید صبر کنید یا بفروشید…

تنوع در سرمایه گذاری

شاید برخی بگویند که ما سرمایه زیادی نداریم که بخواهیم تنوع ایجاد کنیم در سبد سرمایه خودمان ولی حداقل میتوانید همان سرمایه کم خود را به بخش های متفاوتی تقسیم کنید و بازارهایی متناسب با آن را پیدا کنید.

تنوع در سرمایه گذاری اطمینانی به ما می دهد از این بابت که اگر بخشی از سرمایه ما در حال افول بود بدانیم که بخش های دیگری هستند که آن را جبران می کنند.

یک سرمایه گذار موفق می داند باید سبد متنوعی از سهام خوب را انتخاب کند و حتی در میزان ریسک آن باید توجه کند که تنوعی از سهام کم ریسک و پر ریسک داشته باشد.

به طبع زمانی که ریسک یک سهم بالا می رود میزان درآمد و عایدی سهم هم بالاست و همچنین سهام کم ریسک میزان عایدی کمی دارد اما مطمئن است.

برنامه ریزی برای خروج

استاد اقتصاد ما همیشه به این موضوع اشاره داشت که یک سرمایه گذار موفق و یک بیزنس قوی دقیقا باید بداند که کی از بازار خارج می شود و زمان خروج از بازار کجاست؟ و استراتژی خروج داشته باشد.

قرار نیست اگر سرمایه گذاری شما به شکست خورد همچنان ادامه دهید و به این اشتباه اصرار بورزید بلکه باید با یک استراتژی خروج مناست از شر آن سرمایه بد خلاص شوید.

ناگفته نماند که تمام استراتژی های خروج برای زمان ضرر نیستند بلکه بسیاری از استراتژی های خروج برای زمانی است که شما سود خوبی از بازار به دست آورده اید و می خواهید کنار بکشید،

به این دلیل که شما با دانش خود می دانید که این بیزنس یا این بازار دیگر بیشتر کشش افزایش قیمت را ندارد و یا این نوع بیزنس دیگر اشباع شده و باید از آن خارج شوید و بر روی بیزنس دیگری سرمایه گذاری کنید.

مطمئنا نکات سرمایه گذاری موفق را میتوان بسیار بیشتر بیان کرد اما در این مقاله سعی کردیم به صورت خلاصه نکات مهم را اشاره کنیم.

اگر  شما هم نکته مهمی را می دانید و تجربه دارید خوشحال میشویم با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دلیل باز پرداخت