ورود به وبینار

لطفا ساعت ۲۱:۳۰ پس از وارد کردن مشخصات خود، دکمه ورود به کلاس را بزنید.

سرفصل های وبینار

  • آشنایی با ابعاد مدل درآمدی سرمایه‌گذاری و برتری های آن
  • آشنایی با فرصت های سرمایه‌گذاری در ایران
  • آشنایی با بورس تهران و ویژگی ها و فرصت های بازار سهام
  • آشنایی با تحلیل در بازارهای مالی، چگونگی تخمین ارزندگی دارایی ها
  • آشنایی با چگونگی پیش‌بینی آینده قیمت ها
  • پرسش و پاسخ

مبانی بازار سرمایه

هیچ وقت وارد کسب و کاری که از آن سر در نمی آورید، نشوید.
وارن بافت

اکثر مردم بر این باورند که ثروتمند شدن آنها به میزان درآمد و دارایی آن ها بستگی دارد ولی این باور صحیحی نیست. چرا که ۸۶ درصد از کسانی که در لاتاری برنده شده اند در کمتر از یک سال دارایی خود را از دست داده اند. پس راز ثروت آفرینی در چیست؟

راز آن در سرمایه گذاری مناسب و اصولی است. این روزها صحبت جذابیت سرمایه گذاری در بورس به کرات شنیده می شود. بازاری با بهترین بازده در بین بازارهای رقیب که پتانسیل بالایی دارد. ولی آیا این موضوع به حدی کافی است که هر کسی که در این بازار فعال است به موفقیت دست پیدا کند؟

قطعا شما هم با من هم نظر هستید که ورود به هر بازاری نیاز به دانش دارد تا ریسک آن را کاهش دهد. در قسمت مبانی بازار سرمایه دوره جامع سرمایه‌گذاری در بورس شما با این بازار و شرایط سرمایه گذاری در آن آشنا شده و الفبای سرمایه گذاری را خواهید آموخت. همچنین با پیدا کردن دید یک سرمایه گذار حرفه‌ای، فرصت‌ها و تهدیدهای بازار را شناخته و مورد بررسی قرار می دهيد. و می توانید ریسک های سرمایه گذاری خود را کاهش بدهید.

تحلیل تکنیکال مقدماتی

بازار بورس و اوراق بهادار يك بازار متشكل و رسمي سرمايه است كه در آن سهام شركت ها و اوراق بهادار تحت ضوابط و مقرراتي خاص و زير نظر نهاد نظارت كننده بر معاملات مورد داد و ستد قرار مي گيرد

بورس ها ايجاد شده اند تا در نهايت منتج به تسهيل فرايند خريد و فروش فعالان بازار شوند، دسترسي ها را آسان تر كنند و ساختار داد و ستدها را نظام مند سازند.

از اين رو در اين بازار بستري كارشناسي شده فراهم شده است تا علاقه مندان به سرمايه گذاري با خاطري آسوده و به دور از نگراني هاي ساير بازارهاي آزاد به داد و ستد دارايي هاي مد نظر خويش بپردازند.

در بازارهاي آزادي كه مكانيزم عرضه و تقاضاي عمومي در نهايت ارزندگي (قيمت) يك دارايي را مشخص مي كند انواع چارچوب هاي تحليلى توسط فعالان (سرمايه گذاران و تحليل گران) مورد استفاده قرار مي گيرند تا بواسطه اين چارچوب ها چشم اندازي از آينده ي ارزندگي دارايي قابل ترسيم باشد تا از اين رهگذر فعالان بازار بتوانند به جمع بندي هاي لازم براي تصميم گيري و انتخاب موارد مناسب براي سرمايه گذاري هاي خود برسند.

يكي از جديدترين متودهاي تحليل ارزندگي و ترسيم چشم انداز در قياس با روش هاي كلاسيك و جاافتاده تحليل بازار همچون علوم اقتصادي و فاندامنتال(تحليل بنيادي)، تحليل تكنيكال نمودارها است كه در اين چارچوب، تحليل گر با بررسي گذشته نوسانات و الگوهاي تغييرات قيمت دارايي (كه مي تواند سهام،ارز،فلزات گرانبها،كالا،ارزديجيتال و غيره باشد) و با بررسي شاخص هاي تكنيكال مي تواند به جمع بندي هاي مورد نياز براي تصميم گيري ها و انتخاب هاي خود برسد.

در يك كلام دانش تحليل تكنيكالِ نمودارها علم بررسي رفتار توده ي معامله گران در گذشته به هدف پيش بيني رفتار آينده آن ها مي باشد.

در اين چارچوب تحليل گر با تكنيك هايي گوناگون آشنا مي شود كه بواسطه آن ها مي تواند آناليزهاي مورد نياز خود را انجام دهد

تحلیل بنیادین

تحلیل بنیادی یا فاندامنتال با ارزیابی وضعیت و عملکرد مالی یک شرکت، ارزندگی آن شرکت را مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهد. در این روش سرمایه‌گذار یا تحلیلگر به بررسی عوامل اصلی اثرگذار بر قیمت سهام شرکت پرداخته  و بر اساس آن، تصمیم‌گیری می‌کند که آیا سهام شرکت مذکور برای سرمایه‌گذاری مناسب است یا خیر. هدف اصلی تحلیلگر بنیادی بررسی تمامی پارامترها و فاکتورهای تاثیر گذار در ارزیابی سهام شرکت اعم از مسائل سیاسی،اقتصادی،مالی،شرکتی و یا عوامل تاثیر گذار بر صنعت است.
تحلیلگر بنیادی با تجزیه و تحلیل صورت های مالی شرکت، ارزش ذاتی سهام را محاسبه کرده و پس از مقایسه آن با ارزش فعلی آن سهم، اقدام به تصمیم گیری درباره خرید و یا فروش سهام آن شرکت در بورس می کند.به روش تحلیل بنیادی ، تحلیل پایه‌ای، ریشه‌ای و یا اساسی هم گفته می شود.

به‌طورکلی سه دسته عوامل بر قیمت سهام یک شرکت در بورس تأثیرگذارند: 

  1. عوامل محیطی پیرامون شرکت
  2. عوامل مرتبط با صنعتی که شرکت درآن فعالیت می کند

  3. عوامل درونی شرکت

در تحلیل بنیادی ، سرمایه‌گذار پس از بررسی و تجزیه و تحلیل این عوامل سه‌گانه اثرگذار بر قیمت سهام یک شرکت، ارزش واقعی یا به اصطلاح ارزش ذاتی سهام آن شرکت را مشخص می‌کند. سپس با مقایسه ارزش ذاتی سهام آن شرکت با قیمت فعلی آن در بازار سرمایه، نسبت به خرید، فروش یا نگهداری آن سهم تصمیم‌گیری می‌کند. در نتیجه:

 اگر بر اساس تحلیل های تحلیلگر ارزش ذاتی سهم از قیمت فعلی آن سهم در بازار بیشتر باشد، آن سهم قابلیت رشد قیمتی بیشتری دارد .در نتیجه برای خرید گزینه مناسبی محسوب می شود. در این حالت اصطلاحا به سهم مورد نظر undervalue گفته می شود.

✔ اگر بر اساس تحلیل های تحلیلگر ارزش ذاتی سهم از قیمت فعلی آن سهم در بازار کمتر باشد، بنابراین قیمت آن سهم گران بوده و نه‌تنها برای خرید مناسب نیست، بلکه اگر سرمایه‌گذار چنین سهمی را در اختیار داشته باشد، بهتر است آن را بفروشد. در این حالت اصطلاحاً گفته می شود که سهم overvalue می باشد.

✔ اگر بر اساس تحلیل های تحلیلگر ارزش ذاتی سهم با قیمت فعلی آن در بورس برابر است، بنابراین قیمت آن سهم منصفانه است و خرید یا فروش آن، از دید تحلیل بنیادی سود خاصی را نصیب سرمایه‌گذار نمی‌کند.